Zo zorg je voor een veilige werkomgeving voor je collega's
Een veilige werkomgeving is niet alleen nodig voor de gezondheid van je werknemers of collega’s. Het is ook verplicht als werkgever om voor een veilige omgeving te zorgen. In dit blog zetten wij alle belangrijke informatie op een rijtje. Zo weet jij straks precies waarom een veilige werkomgeving belangrijk is én hoe je dat voor elkaar krijgt.
Welke risico’s zijn er?
Op een werkvloer kan van alles gebeuren. Van kleine incidenten tot grote ongevallen – het is cruciaal om deze allemaal te beperken of volledig te voorkomen. Gevaren waar je aan moet denken zijn, bijvoorbeeld:
- Virussen en bacteriën
- Schadelijke stoffen en chemicaliën
- Lichamelijke belasting
- Harde geluiden
- Ongevallen door machines
- Klimaat, zoals luchtvochtigheid en temperatuur
Werken met chemische stoffen kan problemen veroorzaken voor je gezondheid. Werk je in een omgeving met harde geluiden? Dan loop je de kans om gehoorschade te krijgen. Ook kan het gebeuren dat een machine je snijdt. Zo zijn er ontelbaar veel risico’s waar je misschien niet altijd van op de hoogte bent. Zelfs je werkplek op zich kan al een gevaar vormen. Denk aan werken op steigers, daken en ladders. Het belangrijk om te weten welke risico’s aanwezig zijn op jouw werkplek. Zo kan je effectieve maatregelen nemen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Gevolgen van incidenten
Er zijn veel nare gevolgen als de veiligheid op jouw werk niet genoeg in acht genomen wordt.
Ten eerste zijn de directe gezondheidsrisico’s van een ongeval heel zichtbaar. Denk aan huidirritatie van een gevaarlijke stof, een gebroken been bij het vallen van een ladder of langdurige ziektes door het inademen van stof. Dit kan leiden tot ziekteverzuim of zelfs arbeidsongeschiktheid. In het meest extreme geval kan het gebeuren dat iemand overlijdt.
Daarnaast is er risico op financiële schade. Denk aan een zieke medewerker die door moet worden betaald. Of aan het plotseling moeten vervangen van machines die niet regelmatig genoeg gecontroleerd zijn. Ook kan het gebeuren dat een iemand een juridische schadeclaim indient. Mogelijk ben je daar nog meer geld, tijd en energie aan kwijt. Kortom, er zijn genoeg vervelende gevolgen als je niet genoeg aandacht besteed aan de veiligheid van je werkplek en werknemers. Gelukkig is er genoeg dat je kan doen om de gevaren te beperken!
Hoe zorg je voor een veilige werkomgeving?
Nu je weet welke risico’s er zijn, kan je beter inschatten hoe je een veilige werkomgeving creëert. Er zijn verschillende maatregelen die je kan nemen. Denk aan:
- Volgen van wet- en regelgeving volgens de Arbowet
- Zorgen voor voldoende (dag) licht
- Volgen van richtlijnen voor temperatuur, ventilatie en geluid
- Creëren van voldoende werkruimte voor iedere persoon
- Zorgen dat je werkapparatuur voldoet aan de veiligheidsnormen
Wat je precies moet doen om veiligheid te bevorderen verschilt per werkplek en risico. Via het Arboportaal kan je alle specifieke wetten en regels vinden voor jouw bedrijf. Maar er zijn wel wat algemene maatregelen die je kan nemen. Deze bespreken we hieronder.
Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)
Een Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is de basis voor het arbobeleid. Het doel hiermee is om gezondheidsklachten en ongevallen te voorkomen of te verminderen. Volgens de Arbowet ben jij als werkgever verplicht om een Risico-Inventarisatie en Evaluatie uit te voeren. Hierin analyseer je alle mogelijke gevaren en bedenk je voorzorgsmaatregelen. Op die manier voorkom je veel incidenten én bevorder je het werkplezier en productiviteit. In een RI&E maak jij een analyse van alle risico’s. Per risico schat je in hoe groot de kans is dat het gebeurt, hoe ernstig de gevolgen kunnen zijn en hoe je dit risico kunt voorkomen of verkleinen. Zodra je dit allemaal in kaart hebt gebracht, is het tijd om een Plan van Aanpak te maken. Dit zijn alle maatregelen die je neemt om elk risico aan te pakken. Je kan een RI&E zelf opstellen of een online hulpmiddel gebruiken. Kom je er helemaal niet uit? Dan kan een Arbo deskundige het ook voor je opstellen. Wees je er wel van bewust dat je een RI&E regelmatig moet (laten) beoordelen en moet updaten.
Algemene aanbevelingen voor een veilige werkplek
Er zijn tips die je op elke werkplek op kan, of zelfs moet, opvolgen. Ten eerste is het cruciaal om regelmatige inspecties en onderhoud uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat je mankementen sneller opmerkt en bijvoorbeeld machineonderdelen eerder kan vervangen. Verder moet je ervoor zorgen dat de juiste PBM’s beschikbaar zijn voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan veiligheidsbrillen, werkhandschoenen of ademhalingsbescherming. Daarnaast moet je correcte veiligheidssignalering verzorgen, zoals de markeringen voor een nooduitgang of de route die je moet nemen bij een incident. Zorg er ook voor dat er noodprocedures opgesteld zijn. Denk aan wat werknemers moeten doen wanneer er brand uitbreekt. Hierbij is het essentieel om de juiste materialen beschikbaar te stellen, waaronder brandblussers. Zitten je werknemers veel achter hun bureau, of voeren ze juist fysiek belastende taken uit? In beide gevallen kan je voor een ergonomische werkplek zorgen. Een goed voorbeeld is een zit-sta bureau of de vermindering van herhalende fysieke taken. Tenslotte kan je een gezonde levensstijl stimuleren op de werkvloer. Motiveer werknemers om met de fiets naar werk te gaan door een fietsplan. Verzorg fruit op kantoor of ga een rondje wandelen tijdens de pauze. Er zijn zelfs organisaties die korting op een gym regelen voor medewerkers.
Train personeel
Als werknemer is het net zo belangrijk om op de hoogte te zijn van en bij te dragen aan maatregelen voor de veiligheid. Daarom is het essentieel om regelmatige een veiligheidstraining te geven. Zorg ervoor dat deze toegankelijk is voor iedere werknemer van het bedrijf. Verder moeten werknemers goed geïnformeerd zijn over noodprocedures. Voer daarom regelmatige oefeningen uit en leg uit hoe veiligheidsuitrusting gebruikt moet worden.
Biedt daarnaast ook cursussen en trainingen aan, zoals een BHV-cursus. Op die manier verhoog je het bewustzijn van werknemers. Hoe meer aandacht gaat naar veiligheid, hoe kleiner de kans dat er een ongeluk plaatsvindt.
Preventiemedewerker
Het is verplicht om ten minste 1 preventiemedewerker in te zetten bij bedrijven van 26 werknemers en meer. Dit is iemand die adviseert over de risico’s, helpt om een RI&E en Plan van Aanpak op te stellen en voor de uitvoering van veiligheidsmaatregelen zorgt. Verder is deze persoon op de hoogte van de regels volgens de Arbowet en zorgt ervoor dat deze nageleefd worden. Uiteraard maakt een preventiemedewerker andere werknemers ook bewust van de risico’s.
Heb je een bedrijf van minder dan 26 personen? Dan kan jij zelf de functie van preventiemedewerker invullen. Wie deze rol ook op zich neemt, zorg ervoor dat de preventiemedewerker genoeg tijd en aandacht kan besteden aan het opdoen van nieuwe kennis.
Wat als er toch iets misgaat?
Ook al neem je alle voorzorgsmaatregelen, het kan toch gebeuren dat er iets verkeerd gaat. Wat moet je dan doen? Gelukkig kan je al veel acties ondernemen om ervoor te zorgen dat je een gevaarlijke situatie goed voorbereid betreedt:
- Zorg er altijd voor dat er een BHV’er aanwezig is op elke werkplek. Dan kan er snel gereageerd worden zodra er een ongeval is.
- Daarnaast moet je voldoende EHBO-koffers aanwezig hebben. Onderhoud deze elk halfjaar. Zo weet je zeker dat alles nog effectief is.
- Tenslotte is het van groot belang om werknemers aandacht te geven na een noodsituatie of ongeluk. Geef werknemers nazorg en verzuimbegeleiding.
Veilig werken doen we samen
Door de juiste acties te ondernemen, verbeter jij de veiligheid op jouw werkplek. Zo verminder je het risico op verwondingen en andere ongevallen. Heb je nog PBM’s nodig om beschermd aan de slag te kunnen gaan? Bekijk nu ons gehele assortiment en ontdek al het beschermingsmateriaal dat jij nodig hebt!
Kom je er niet uit? Neem gerust contact met ons op! Bel ons via het telefoonnummer: +31 85 065 69 29. Dan helpen wij je graag verder.